Thursday, March 18, 2010

Hari ini..

Hari ini.., aku tersedar dari tidur pada jam 7.30am..hmm, dah lewat sebenarnya..kalau kat ip, aku bangun kul 5am or 5.30am lg.. (roomate kejut.dy mmg awal bangon..). Hari ini aku masih fenin seperti semalam.. nak bwat ape er? KKP dah la menggunung lagi.. ada 3 lagi aku tak tgk langsung.. mood cuti ni pn selalu terganggu..kalau cuti sepatutnya cuti la.. bukan tym nk wat assignment2 ni sume.. tp salah aku jugak..suka tangguh keja tym kt ip dulu..weehh..! (*_*).. Aku tak sarapan lagi.. sebelum tu aku nak kongsi satu citer ni.. citer pasal usia yang setiap detik ditinggalkan oleh manusia tanpa disedari. Usia merupakan harta yang tidak ternilai harganya. Usia ni aku anggap seperti pelaburan yang panjang dan mahal. Tak kiralah pelaburan tu kita gunakan untuk kehidupan di dunia mahupun akhirat.

Dunia ni pentas lakonan..manusia adalah pelakonnya dan Allah adalah pengadilnya dengan dibantu oleh krew2 malaikat yang lain. Directornya pula adalah hati dan akal fikiran manusia yang mencorakkan lakonannya. Panjang angan2 adalah fitrah manusia. corak pelaburan yang harus dilakonkan adalah yang dapat meenguntungkan kita di akhirat kelak. Maknanya, dengan sedikit pelaburan usia, kita sudah mampu mendapat pelbagai manfaat daripada pelaburan itu dalam jangka masa yang panjang.

Berusaha, berdoa dan bertawakal lah. Hidup ini adalah suatu pelaburan yang amat berisiko tinggi. Kita tidak tahu apa yang akan berlaku di sepanjang perjalanan yang panjang ini. Oleh itu kita memerlukan bantuan, pertolongan dan jaminan dari yang maha perkasa. Ingatlah kata-kata ini:

"Jika hidup pasti mati, Jika Mati tak hidup lagi, takut mati jangan hidup, takut hidup mati saja, hidup hanya sekali, gunalah dengan bererti"

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...