Saturday, November 17, 2012

Stay strong.. GAZA!

Let's pray, let's donate.. all muslims please unite together.. we are a part of them.. save GAZA!

Misi Aman Palestin
Mari bersama hulurkan bantuan
Sumbangan & Derma | Bank Islam: 12029010047880 | Maybank : 562263010787 | CIMB Islamic : 12150001242107 | Bank Muamalat : 12070005133717 | Tel :+60389267019 | Fax:+60389259963

Saturday, April 7, 2012

Bride Felt

Happy wedding..
may Allah bless those who had completed the sunnah (married) of prophet Muhammad SAW..

when is ur turn?
:)

:')




Felt Zone


Assalamualaikum.. finally, tertunai juga hajat maw update entry.. lama ooo berdiam diri.. thatmeans, lot of thing berlaku.. n i'm not going to bobel2 panjang lebar coz i just wanna sharesomething in da house..heeheyy.. (wei mcm over sgt T,T).. nyway, enjoy the pic ..


basikal baru kami <3
got that cutey mini basikal stuff from Pasar Satok, Sarawak
comel x??



terukir di bintang

:)
:")

hadiah utk teman



Saturday, February 4, 2012

al-pai:sepetang ber'piknik


Assalamualaikum hulur bersapa~
Dari sang blogger yang tak seberapa~

piknik with them........






coming soon ^,^

Tuesday, January 24, 2012

al-Pai: Dear Izmael Hanz, ko taw ka?


-ko taw ka betapa pilu nya hati kami bila takda ko di sini?
-ko taw ka betapa merana hati kami bila kami tahu berita tentang ko tu?
-ko taw ka betapa sakit kami bila tengok ko tabah di luar tapi perit di dalam?
-ko taw ka takda lagi org maw kasi tapuk kasut si amalina?
-ko taw ka takda lagi orang maw ketawa macam ko selalu ketawa di kelas?
-ko taw ka takda lagi orang maw tanya soalan pelik2 sama ustazah sabariah?
-ko taw ka takda lagi orang yang suka bawa pensyarah2 bercerita dan bincang soalan yang keluar tajuk supaya cepat habis masa kuliah?
-ko taw ka takda lagi orang maw senyum lebar2 sampai nampak gigi yang silau2 macam ko di kelas?
-ko taw ka takda lagi abang Ngah al-Pai?
-ko taw ka takda lagi kami nampak orang yang turun pi padang main bola tampar sorang2?
-ko taw ka takda lagi drebar kami yang tak pakai kunci bila driving keta?
-ko taw ka takda lagi orang yang kami bole bawa bgaduh main2?
-ko taw ka takda lagi geng kami makan di cafe pagi2?
-ko taw ka takda lagi orang maw bawa moto jaguhyang bunyi garau2 tu?
-ko taw ka takda lagi yang maw bcakap sama papan putih n dinding di depan?
..............................................................................................................................................................

"FRIENDSHIP IS NOT ABOUT WHOM YOU HAVE KNOWN THE LONGEST, IS NOT ABOUT WHO COME FIRST OR WHO CARES THE BEST..... BUT ITS ALL ABOUT WHO CAME AND NEVER LEFT"

well, here we are..SAHABAT

“Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkan dan menjengkelkan, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah”

“Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihibur-disakiti, diperhatikan-dikecewakan, didengar-diabaikan, dibantu-ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian”

"Ukhwah itu bukan pada indahnya pertemuan,tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya"

"Sahabat sejati sahabat yang boleh berkongsi suka dan duka,
sahabat yang berbudi pekerti mulia membawa kita kepada kebaikan
dunia dan akhirat"

“Mempunyai satu sahabat sejati lebih berharga dari seribu teman yang mementingkan diri sendiri”

“Dalam masa kejayaan, teman-teman mengenal kita. Dalam kesengsaraan, kita mengenal teman-teman kita."

Apabila engkau ingin mengambil seseorang menjadi teman,maka buatlah dia dia supaya marah kemudian suruh orang bertanya kepadanya tentang dirimu dan rahsiamu.Sekiranya ia mengatakan yang baik dan menyembunyikan rahsiamu,maka ambillah dia menjadai sahabat

Kalau engkau ramai sahabat, bersyukurlah! Lantaran ramai orang yang menghargai dan memperhatikan engkau,tandanya harga dirimu mahal dan timbangannya berat.

Manusia yang paliang lemah ialah oarang yang tidak sanggup mencari teman dan paling lemah daripada itu ialah orang yang mensia-siakan teman yang diperolehinnya.

Sahabat sejati adalah orang-orang yang dapat berkata-kata benar denganmu, dan bukan orang-orang yang dapat membenarkan kata-katanmu

Bersahabat dengan orang jahat itu ibarat berperahu di laut.Sungguhpun kita selamat daripada tenggelam tetapi kita tidak terlepas daripada rasa takut

Apabila datang kesusahan dan kepayahan,di situlah nyata kawan dan lawan

"Tidak ada kebaikan bagi sahabat kecuali dengan kesetiaan"

"Apabila temanmu berubah dan bertukar keadaannya,jangan engkau tinggalkan dia,kerana kadang-kadang ia membengkok dan kadang-kadang ia melurus."

-ko taw ka betapa semangatnya kami wat gambar2 ni utk ko?
-ko taw ka kami tunggu ko sihat cepat2?
-ko taw ka kami smua rindu ko?

KO TAW KA PIJUL?????
syafakallah.. kami tunggu ko datang IP balik...:')

"Jika sesuatu yang baik pergi, jangan kamu sesali. Kerana sesuatu yang lebih baik menanti untuk kamu hampiri. Allah mengetahui apa yang tidak kita ketahui"

Monday, January 23, 2012

aL- Pai: Tomodacchi!



Assalamualaikum... :)

oke2, ni bukan nak jual ubat ke nak promote sapa2 ke ok.. just nak share pengalaman bersama mereka2 yang istimewa dalam hidup.. TOMODACCHI!! means KAWAN! yeah.. kawan yang sekarang ni sama2 berjuang dan lalui pelbagai pengalaman suka duka bersama.. ehheiii!

kAwan sejati payah nak cari sekarang ni..yalah, harga barang pun naik (apa kena mengena??)
-_- ... bagi saya, kawan yang baik adalah kawan yang menasihati kita dan menegur kesalahan kita supaya kita boleh betulkan kesalahan tu.. kawan yang baik ni tak akan biarkan kita terus2 lakukan kesalahan tu.. dia bole jadi pendengar yang setia, penasihat dan pemberi motivasi dan rela berkongsi kesenangan dan kesusahan bersama.. dan yang paling penting, kawan yang baik ni tak kedekut nak bagi pinjam duit bila anda mengalami masalah kewangan!! hahaha

"kawan adalah cerminan jati diri".. means, dengan sapa anada berkawan, macam tulah diri anda.. yeke? (ye kot) orang selalu cakap, jangan terlalu memilih kalau nak cari jodoh.. nanti diri sendiri yang rugi.. but for me, tak salah memilih kan.. tapi nak pilih pun jangan lah pilihan yang tak ingat dunia.. nak kawin anak raja la, anak itu la, anak ini lah.. heyy, ukur baju di badan sendiri dulu ye..hehe kalau jodoh ceritanya macam tu.. so, macamana pula dengan kawan?? yeah, nak berkawan pun pandai2 lah pilih kawan.. kawan dengan semua orang tak pe.. kalau kawan tu akhlak baik, syukurlah.. kalau kawan tu akhlak kurang baik, kita pula kena mainkan peranan untuk jadi kawan yang baik dan sentiasa menasihati ok.. :)

al-Pai yang comel ^^v

In this lifetime, i praise Allah sebab bagi pinjam kawan2 yang sangat berharga buat diri.. tak rugi pun berkawan.. teringat pulak satu ayat ni:"p/s persahabatan adalah selama-lamanya..meskipun tidak terlihat secara zahir, namun ia tetap menyala dan terasa walau di mana pun berada..well, kawan2 appreciate it before your lose it.. live your life! hee~ lub ya all my pwen!!"

hahaha...nak gelak golek2 pun ada bila ingat balik betapa mentah nya aku time dulu nak berkawan..adoi..rasa malu ingat balik tapi lucuuu banget! ekekeke.. takpe2..keep moving forward.. learn from our own experience kan? Allah sntiasa tahu apa yang terbaik untuk kita.. Allah bagi kita keperluan, bukan kemahuan..:) so, nasihat untuk diri dan sahabat2 di luar sana, jadilah kawan sejati dan tanamlah keikhlasan dalam persahabatan agar ianya menjadi tali persahabatan yang diredhai Allah di dunia dan akhirat..

amiin~

kbai~^^

Thursday, January 19, 2012

Sukaneka Usrah IPG Kent

Assalamualaikum ya all... keyfa halukum? hari ni just nk update pasal aktiviti sukaneka yang telah selamat dijalankan dengan jayanya petang semalam.. yeaa..! yang pastinya aktiviti ini diadakan bagi mengeratkan lagi silaturrahim sesama muslimat especially yang terlibat dengan usrah IP.. overall, aktiviti sukaneka tu memang best sangat.. sampai ada yang hampir putus nafas berlari2, ada juga yang hampir tekeluar isi perut ketawa2..ishh ishh... macam2 ragam ok.. btw, syukran jazilan kepada ajk yang menganjurkan aktiviti ni n juga kepada smua yang bagi kerjasama dengan baik..yeay... <3

ajk penganjur

cik mimey

yeaaa! fadthia n de geng

"Ehem2, ketawa sopan dlu" ... :D

amalina n intan <3

Galah Panjang

x tahu lah pa benda nama game ni, tp yang pastinya mmg best n PEEEENAATT!!

eto dia..! cik yan el rose..haha

ni namanya 'bola ditampar'..yang baju kaler purple tu books of record suda main game ni .. xD

galah panjang lagiii....

sempuut... -_-"

best team yo..haha xD

otokee..tak tahu yang baju kelabu tu nampak apa smpai wat expresi mcm tu..nmpak Beradd Fit kali =,="

hahahah..muka was2... xD

yeehaaa.. my ball!

that's all.. yang penting smua hepy n enjoy...

kbai......

Monday, January 16, 2012

Faktor Yang Mempengaruhi Perkembangan Kanak-kanak

Salam aleyk...nota hari ni berkaitan dengan Perkembangan Kanak-kanak yang mna kita akan telusuri dengan lebih mendalam, antaranya ialah faktor2 yang mempengaruhi kepada berkembangnya anak-anak itu..hoho..kiddin~ ok2, faktor nya sudah tentu terbahagi kepada 2 bahagian dan setiap bahagian terbahagi lagi kepada beberapa bahagian beserta contoh.

1. Faktor Baka dan Genetik

Menurut Norman L. Munn, baka merupakan ciri-ciri yang diperturunkan melalui ibu bapa kepada anak-anaknya melalui gen-gen. Ernest R. Hilgard pula mengatakan bahawa baka ialah ciri-ciri biologi yang diperturunkan melalui ibu bapa kepada anak-anaknya melalui gen-gen. W.E. Vinacke pula menyifatkan baka sebagai penentu struktur-struktur organ, arah sistem biologi yang akan berkembang serta potensi-potensi seseoarang individu.

Amram Schienfeld pula menyatakan bahawa baka itu menentukan persamaan-persamaan di antara ibu bapa dengan anak-anaknya dan di kalangan ahli-ahli dalam satu kumpulan keluarga dari segi trait-trait seperti kebolehan, minat dan kawalan emosi. Menurut J.A Thomson, baka itu merujuk kepada perhubungan genetik di antara generasi manusia.

Oleh itu, ahli-ahli keluarga biasanya mempunyai sifat-sifat yang sama seperti warna mata dan kulit, warna rambut, bentuk muka dan telinga, kecerdasan dan penyakit seperti diabetes.


Proses persenyawaan, percantuman dan pertukaran kromosom lelaki dan perempuan

Walau bagaimanapun, pernah juga terdapat perbezaan sifat di antara anak dengan ibu bapa. Sifat-sifat yang berbeza itu mungkin berasal daripada nenek moyang. Ini adalah kerana gen yang menentukan sifat-sifat yang berbeza itu mungkin telah lama terpendam. Gen ini pula akan muncul semula apabila keadaan sesuai. Ketika gen itu berpasangan dengan pasangannya, gen itu muncul lebih kuat lalu menyebabkan berkembangnya sifat yang berbeza itu.
Pengaruh baka ke atas pertumbuhan dan perkembangan adalah jelas dilihat daripada ciri-ciri berikut:

Ciri-ciri fizikal.

Warna kulit seseorang individu sama ada hitam, putih atau coklat adalah diwarisi daripada ibu bapa atau datu nenek. Begitu juga dengan warna dan bentuk mata, sama ada mata itu biru atau hitam, berbentuk kecil, bulat atau sepet adalah ditentukan oleh gen yang diwarisi daripada ibu bapa. Warna rambut, sama ada hitam, perang atau lurus adalah juga dipengaruhi oleh gen. Jenis darah sama ada A positif, O, AB atau B juga bergantung kepada gen. Saiz tubuh badan seseorang kanak-kanak juga dipengaruhi oleh baka. Kanak-kanak daripada ibu bapa yang tinggi dan berbadan besar biasanya lebih berat dan tinggi jika dibandingkan dengan kanak-kanak yang lain.

Ciri Fisiologi

Adalah didapati bahawa kanak-kanak daripada ibu bapa yang sihat juga merupakan individu-individu yang sihat. Ini bermakna sesetengah penyakit seperti diabetes, hemofilia dan kekerdilan adalah disebabkan oleh pengaruh baka.

Kecacatan mental

Rencatan mental adalah disebabkan oleh pewarisan gen yang resesif daripada kedua-dua ibu dan bapa yang mempunyai tali persaudaraan yang rapat. Penyakit fenilketonuria atau PKU juga disebabkan oleh faktor baka. Penyakit ini menyebabkan kekurangan enzim yang perlu untuk menyingkirkan fenilalanina, iaitu asid amino yang beracun yang terdapat banyak dalam makanan. Oleh itu, bayi yang mengalami PKU akan memiliki asid beracun yang kan merosakkan keadaan mentalnya. Pengaruh baka ke atas kecerdasan telah pun dikaji. Kecerdasan tinggi atau rendah seseorang individu biasanya ditentukan oleh baka yang diwarisi daripada ibu bapanya. Kedua-dua faktor baka dan persekitaran adalah penting dalam menentukan kecerdasan seseorang individu tetapi kajian-kajian menunjukkan bahawa nisbah pengaruh baka ialah 51 peratus dan persekitaran 41 peratus.

Sahsiah

Walaupun sahsiah seseorang individu banyak dipengaruhi oleh persekitaran, baka juga memainkan peranan yang penting. Contohnya, perangai dan sifat introvert atau ekstrovert adalah dipengaruhi oleh faktor baka. Seseorang yang cepat marah atau selalu berasa bimbang banyak dipengaruhi oleh faktor baka. (fikir2 kan contoh...cuba tengok ayah anda..seorang yang pnas baran? cepat naik angin? bagaimana pula dalam kalangan adik-beradik anda sendiri? mesti ada yang ikut sikap ayah ryte?)

Kecerdasan

Faktor baka banyak memainkan peranan dalam menentukan kecerdasan seseorang individu. Ini bermakna ibu bapa yang tinggi kecerdasannya kemungkinan besar akan melahirkan anak-anak yang juga tinggi keupayaan mentalnya. (kita ble tgk cntoh2 trdkt mcm ank ckgu kbiasaannya pndai2 kan? & cntoh2 lain lg la) Walau bagaimanapun, faktor persekitaran juga memainkan peranan yang penting kerana alam sekitar yang kaya dengan kemudahan-kemudahan akademik akan merangsang perkembangan mental kanak-kanak.


to be continue with Faktor Yang Mempengaruhi Perkembangan Kanak2: "Persekitaran"

p/s: maklumat yang terdapat dlm nota ni telah diambil daripada pelbagai sumber (buku ilmiah,internet,jurnal) dan telah dicampur adukkan menjadi sebati tanpa ada penyelewengan =)

kbai...<3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...